صفحه اصلی > دفتر پرستاری > واحد آموزش به بیماران > سیاستهای کلی آموزش به بیمار 
امام جعفرصادق(ع): سلامتی نعمتی است گرانبها كه انسان از ادای شكر آن عاجز و ناتوان است.

سیاست های کلی آموزش بیمار و همراهان و ارتقاء سلامت جامعه

1- مدیریت هدفمند آموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه  خدمات پرستاری:

  • نیازسنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخش های درمانی با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت پرستاری ، شناسایی و اولویت بندی شود .

 

  • تشکیل کارگروه بیمارستانی هر 6 ماه یکبار شامل (سرپرستار- رئیس بخش –سوپروایزر آموزشی –سوپروایزر آموزش سلامت ) و درون بخشی هر 3 ماه یکبار

 

  • برنامه ریزی جهت تهیه محتواهای آموزشی معتبر و استاندارد متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص

 

  • نظارت بر اجرای برنامه های آموزش بیماران در بخش

 

  • ارزیابی اثربخشی آموزش های ارائه شده به بیماران ( حداقل سه ماه یکبار) با استفاده از روش های استاندارد و ارائه نتایج به کارگروه بیمارستانی و بخش های درگیر

 

  • اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده و بررسی مجدد اثربخشی اقدامات اصلاحی انجام شده

 

  • پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت خدمات آموزش به بیمار در بخش ها

 

  • مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های آموزشی بیمار ، ارتباط با بیمار

 

  • درخصوص آموزش های سرطان ، دیابت ، خودمراقبتی ، پرفشاری خون و مناسبتهای تقویم سلامت ، بایستی مسئول آموزش همگانی ، برنامه های آموزشی اجرا نماید .

 

2- تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی

  • باید رابطین فعال جهت آموزش به بیمار در کلیه واحدها تعیین شوند .

 

  • نیازسنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخش ها با اولویت مراقبتی تهیه و به کارگروه بیمارستانی اعلام و پیگیری شود .

 

  • باید پرسنل پرستاری بر مبنای اولویت بندی نیازهای آموزشی بیمار را مشخص و براساس نیازهای شناسایی شده آموزش بدهند .

 

  • در بدو پذیرش و حین بستری بیمار ، حداقل موارد آموزش خودمراقبتی توسط پرستاران بصورت چهره به چهره یا همراه وی آموزش داده شده و در گزارش پرستاری ثبت شود .

 

  • باید حداقل موارد آموزش های حین ترخیص توسط پرستاران بصورت چهره به چهره به همراه بیمار آموزش داده شده و در دو برگه آموزش حین ترخیص ثبت شود و نسخه اصلی تحویل بیمار شود .

 

  • باید از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای آموزش موثر بیماران استفاده شود (چهره به چهره ، پمفلت ،جزوات آموزشی ، فیلم ، کلاس های آموزشی و ...)

 

  • باید ارزیابی اثربخشی آموزش بیماران به صورت فصلی انجام شده و نتایج ارزیابی را سوپروایزر آموزش بیمار به کارگروه آموزش بیمار گزارش داده و برنامه بهبود کیفیت مصوب کارگروه را در بخش ها اجرا و بر اجرای آنها نظارت نماید .

 

  • باید مسئولین واحدها نظارت مستمر و کارا بر ارائه آموزش به بیمار ، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل داشته باشند .

 

  • باید مشارکت مکفی در برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان داشته باشند .

 

3- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه

  • باید مسئول آموزش همگانی بیماران درخصوص آموزش های سرطان ، دیابت ، خودمراقبتی و پرفشارخون و مناسبت های تقویم سلامت برنامه های مصوب را اجرا نماید .

 

  • مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت جامعه (بیماران ، همراهان ، عموم افراد جامعه و کارکنان ) در روزهای مناسبتی سلامت مصوب کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار

 

چهارشنبه ٠٢ مهر ١٣٩٩

آدرس: نهاوند، بلوار پرستار، میدان جانباز تلفن: 8-33217071-081

© تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به بیمارستان آیت ا... علیمرادیان نهاوند می باشد.

طراحی و توسعه: آقای مهندس مهدی امرائی